E-business : tijd voor een win-win strategie

Vooral kleine, heel traditionele ondernemingen hebben vandaag de dag een afkeer van e-business gekregen. Jarenlang kregen ze te horen dat het internet hun manier van werken totaal zou veranderen en dat ze zelfs niet zouden overleven als ze niet overschakelden naar op internetgebaseerde modellen voor waardeschepping!

Ik herinner me de cover van een bekend Amerikaans tijdschrift met een dinosaurus en een lijst van 20 bedrijven die door het internet in geen tijd zouden worden herleid tot fossielen.En in plaats van ‘e-business’ kwamen er steeds specifiekere termen: e-commerce, e-marketing, e-communication, e-collaboration, …Toch is en blijft e-business de basis voor elke transformatie van essentiële bedrijfsprocessen via het internet! Steeds meer ondernemingen voeren ook webtools in en herzien hun processen, met in het achterhoofd de potentiële troeven van het internet.Het is opvallend hoeveel kmo’s zich de voorbije twee jaar bewust zijn geworden van dit verschijnsel, en vooral in de hoek van de distributiebedrijven, de tussenpersonen en de b2b-groothandel. Die transformaties hebben vaak te maken met een of meer triggers: kostenverlaging (vooral in de verwerking van bestellingen), een winkel die virtueel altijd open is, de druk van de concurrentie, een modern imago. Maar wanneer de ondernemingen al deze oplossingen geïnstalleerd hebben, komen ze tot een onthutsende vaststelling: “Mijn klanten doen niet mee!” En de reden voor die afwijzing ligt voor de hand. De pionierende ondernemingen vergeten in hun analyse dat het e-businessmodel niet alleen toegevoegde waarde moet creëren voor henzelf en voor hun personeel (dat de veranderingen als gevolg van de automatisering op die basis allicht zal aanvaarden) maar ook en vooral voor hun “partners”: de klant, de toeleverancier of de leverancier.Een voorbeeld: waarom zou een verwarmingsinstallateur zijn bestellingen via het extranet van zijn groothandelaar plaatsen? Dat levert hem twee voordelen op: hij kan het na het werk op de bouwplaats doen, en hij kan de voorraden en de netto-prijzen online raadplegen. Maar als hij die twee voordelen bijkomstig vindt, kan hij net als vroeger telefonisch prijzen aanvragen of naar de beschikbaarheid van een stuk informeren, en zijn bestellingen per fax doorsturen. Als de groothandelaar echter beslist om zijn klanten mee te laten profiteren van de financiële voordelen van virtuele opzoekingen of bestellingen, door zijn klanten een of twee procent korting te geven op de prijs van internetbestellingen, zal de installateur maar al te graag gebruik maken van het extranet en zal hij er een gewoonte van maken.Wie de kleintjes niet eert….Waarom blijven ook zoveel mensen de meterstand van water, gas en elektriciteit noteren op de kaartjes die ze met de post krijgen en op de ruit plakken. Het zou de respectieve maatschappijen veel beter uitkomen als die meterstand rechtstreeks op hun site ingevoerd werd. Als de distributeur de besparing die dat oplevert, deelt door enkele procenten korting op de factuur te geven, zal de consument snel volgen.De dag dat de e-verkopers deze ‘win-winstrategie’ begrijpen, zal e-business in ons land een gigantische sprong voorwaarts maken!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content